Se på demografi og engagement
Instagram eksperimenterer p.t. med at fjerne synlige likes, men inden det måske-måske ikke bliver en realitet, er influencerens interaktion og generelle engagement med vedkommendes følgere en udmærket rettesnor for, hvad du køber. Vær desuden opmærksom på influencerens demografi. Hvis du sælger læbestift i Kolding, er det ligegyldigt at få en influencer med 200.000 mandlige følgere fra Sverige. Spørg ind, og bed om screendumps af influencerens insight. Du betaler for et produkt og en demografisk sikring er et minimum for et samarbejde.
Gå efter kvalitet
Kvalitet kan være en svær størrelse at definere, og du kender dit brands værdier og æstetik bedre end nogen andre. Derfor skal du vælge en influencer, som er i tråd med netop dette – eller alternativt med noget, du aspirerer mod at være. Hvad er du for eksempel inspireret af, og er influencerens tone-of-voice alignet med dit brand? Har influenceren sans for dette, og er vedkommende konsekvent i sine posts, captions og billeder? Tagger vedkommende brands generelt, og har influenceren allerede interageret med dit brand, er det en fordel. Husk, at influenceren udfører et job, når vedkommende poster – du kan faktisk godt tillade dig at forvente et vist niveau. Dette gælder også i forhold til at respondere på henvendelser, uanset om det går igennem en agent eller direkte. Du ville sikkert ikke acceptere, hvis en af dine andre samarbejdspartnere ikke leverede.
Afstem aftalen
Hav styr på din jura, og afstem aftalen. Naturligvis på skrift. Du kan ikke forvente, at influenceren har samme passion og indsigt i dit brand som dig. Det er dit ansvar at være fuldstændig klar i spyttet omkring, hvad du forventer af antal posts, stories, tone-of-voice og så videre. Husk, at definere klart, hvad der vil være en misligholdelse af jeres aftale, og vær også opmærksom på, at influenceren ikke lige ‘rundt om hjørnet’ laver lignende samarbejder med en konkurrent. Selvom du betaler for arbejdet, skal du betale til en, som har en oprigtig interesse i dit brand. Ja, alle mennesker er en smeltedigel af alle mulige brands, men det kan føles som en torn i øjet at se din ‘ærkefjende’ med en lignede post to dage efter din.
Slip kontrollen
Husk, at du køber dig ind i en persons univers. Selvom du har en meget klar idé om, hvad det brand er, skal du i sidste ende – når du har valgt det rette match – give slip på kontrollen. Du har valgt din influencer af en grund, giv vedkommende mulighed for selv at tolke og kommunikere dit brand videre. Du kender dit brand bedst, men influenceren kender sine følgere. Stol på det. Tag eventuelt influenceren med på råd i forhold til at vælge tidspunkter, posts versus stories osv. På det område har influenceren det bedste indblik. Lad vedkommende udfolde den kreativitet, som du startede med at falde for.
Gå efter et længere samarbejde, og ret til
Ting tager tid. Ganske få influencer marketing samarbejder er en succes fra dag et. Det kræver faktisk, at du engagerer dig i vedkommende og muligvis laver et længerevarende samarbejde. Ligesom med alt andet godt kreativt arbejde, skal ting rettes til, og den vej, du forestillede dig at tage i starten af dit eventyr, er med garanti ikke den vej, du ender på.