Ikke flere likes? Sådan målretter du din kommunikation på Instagram

Instagram eksperimenterer med at fjerne synlige likes. Det kan højne niveauet for indholdet på influenceres og virksomheders profiler, spår eksperter.

Et lille hjerte, der ændrer farve fra hvidt til rødt her. Og et der. Og et lidt længere nede i billedfeedet.

Brugerne af Instagram bruger likes til at vise, hvad der interesserer dem på det sociale medie. Og influencere og virksomheder måler deres popularitet på de små buttede hjerter.

Men nu eksperimenterer Instagram med en ny prototype af appen, der allerede er rullet ud i Canada, hvor de har fjernet synlige likes. Det betyder, at det kun er brugeren selv, der kan se, hvor mange likes et billede eller en video på det sociale medie har fået, og på den måde vil Instragram fjerne fokus fra, hvor mange (hurtige) likes, brugerne kan høste, til indholdet af deres posts.

Det skal blandt andet være med til at modvirke eventuelle negative psykiske og sociale konsekvenser af jagten på likes og popularitet hos især unge brugere af det sociale medie, men det kan til gengæld få nye konsekvenser for den måde, virksomheder kommunikerer til omverdenen på.

Gå efter en meningsfuld dialog

Med den varslede ændring vil fokus for virksomheder nemlig til en vis grad flytte sig fra at få flest mulige likes til at få en dialog med sine følgere, da det i højere grad er kommentarer og aktivitet på en profil sammen med antal følgere, der vil være synlige indikatorer for vedkommendes popularitet. Det vurderer Astrid Haug, selvstændig rådgiver og ekspert i sociale medier, der dog ikke forudser den helt store revolution i indholdet.

Jeg tror, at virksomheder i højere grad vil jagte kommentarer med indhold.

“Jeg tror, at virksomheder i højere grad vil jagte kommentarer med indhold, fordi man gerne vil have en dialog med brugeren. Det kan være konkurrencer, at følgerne skal skrive deres input til et eller andet – hvad skal et nyt produkt hedde, eller hvad de skal lave i weekenden? Alle de her ting man kan finde på, så folk engagerer sig,” siger hun.

Ifølge Astrid Haug ser mange sig i dag blind på antallet af røde hjerter frem for at fokusere på at skabe originalt indhold af høj kvalitet, der skaber en langvarig relation til brugerne. Men det kan Instagrams fremtidsplaner måske være med til at ændre på.
“Jeg synes ikke, at virksomheder er specielt originale i deres indhold, og ofte jagter de hurtige likes eller hurtige kommentarer fremfor at tænke på, hvordan de over tid får skabt en værdifuld dialog med de brugere, der er interesserede i dem, og ikke bare dem, som vil have et eller andet gratis,” siger hun, og selvom hun ikke er overbevist om, at Instagrams ændring bliver en realitet, opfordrer hun altså til, at virksomheder bruger udmeldingen til at overveje, om den måde, de bruger det sociale medie på i dag, er den bedste for deres forretning.

Lav et lille tankeeksperiment, hvor man forestiller sig, at man ikke længere kan se likes.

“Lav et lille tankeeksperiment, hvor man forestiller sig, at man ikke længere kan se likes. Ændrer det noget i forhold til vores indhold på Instragram og for vores strategi? Hvad betyder det for os som virksomhed og vores samarbejde med influencere? Og måler vi overhovedet på det rigtige i dag?,” råder hun.

At finde den rette influencer tager tid

Samarbejder med influencere er en stor del af mange virksomheders markedsføring på de sociale medier. Og den mulige ændring vil højst sandsynligt også påvirke indholdet på deres kanaler.

Hos influencer marketing bureauet Social Zoo har de diskuteret scenariet frem og tilbage den seneste tid, og de forudser, at ændringen – også hos influencere – kan betyde mere unikt indhold, fordi de forskellige influencere ikke er så afhængige af at jagte likes.

“Vi tror, at der er potentiale for at vende tilbage til at være kreativ på egne præmisser og ikke bare jagte det, man ved, performer godt. Det tror vi på sigt vil gavne det kreative arbejde bag det, vi beskæftiger os med, og som efter vores erfaring skaber de bedste kampagner,” siger Hannah Løffler Schmidt, Managing Director.

For Hannah Løffler Schmidt og Astrid Haug er enige om, at det ikke nødvendigvis er likes, der skaber det bedste indhold – eller er den mest effektive indikator af, hvilken influencer en virksomhed bør samarbejde med for at komme ud med deres budskab til den rette målgruppe. Det er svært at sige, hvad likes betyder og genererer af forretning til virksomheden, og Astrid Haug anbefaler derfor, at virksomheder lægger samme grundige arbejde i at finde den rette samarbejdspartner som i strategien bag deres eget indhold. Og det kan godt tage noget tid.

Likes er en hurtig måde at vurdere, om det er en populær influencer.

“Det er klart, at likes er en hurtig måde at vurdere, om det er en populær influencer, men man kan også kigge på antallet af følgere og derefter lave en kvalitativ vurdering af det indhold, personen lægger op både i sit feed og i Stories. Det gør man ved at følge personen i en periode og på den måde danne sig et indtryk af vedkommende og vedkommendes følgere – for eksempel ved at se på, hvad det typisk er for en type kommentarer og dialog, der er på den pågældendes profil. Har man et samarbejde, kan man også slet og ret måle på, hvor meget den pågældende influencer sælger – i form af trafik til hjemmesiden via link, rabatkode eller lignende. Rækkevidde kan også være et måleparameter, og det samme gælder, om omtale hos influenceren giver flere følgere til virksomhedens egen profil,” siger Astrid Haug, hvis vurdering dog også er, at de fleste virksomheder allerede tager stilling til samarbejder med influencere ud fra flere parametre end likes.

Hannah Løffler Schmidt og Social Zoos erfaring er den samme.

“Succes kan måles på et hav af måder. Vi oplever sjældent, at en succesfuld kampagne udelukkende måles i likes. Det kan være salg, besøg på hjemmeside, fremmødte til et event, repost på et hashtag og meget, meget mere. Så når det gælder et samarbejde, skal vi i første omgang afstemme med kunden, hvad succeskriteriet er for den pågældende kampagne. Og så skal vi sammensætte den. Vi oplever, at de bedste projekter tager afsæt i autencitet og indhold, hvor den pågældende influent og vi får lov til at skræddersy indholdet, så det resonerer mest muligt med influentens liv,” siger hun, og understreger dog også, at det fortsat vil være en afgørende præmis for Social Zoos arbejde at kunne afrapportere kampagner – blandt andet via antallet af likes, som den pågældende influencer jo stadigvæk selv kan se, “for budgetter skal kunne forsvares.”

Når det gælder personligt indhold, kan virksomheder med fordel tage ved lære af deres samarbejdspartnere, influencerne, og dermed få lidt nemmere ved at få succes på de sociale medier. For hvor influencere har knækket koden til succes hos deres følgere, er det sværere for mange virksomheder. Ifølge Astrid Haug er det i høj grad personer, folk ønsker at følge og møde på Instagram, og virksomheder kan derfor med fordel køre personer – som direktøren eller andre nøglepersoner – i stilling på deres Instagram-profil, som følgerne lærer at kende.

Og det er jo muligt, uanset om brugerne kan vise deres kærlighed til vedkommende med et lille synligt hjerte eller ej.

Om Costume Business
Bliv klogere på forandringer
Vi tror på indsigter og muligheder

Vi elsker mode. Men at elske er én ting – at vide noget andet. Modebranchen er i konstant forandring, hvad end det gælder teknologi, medier, forbrugeradfærd, CSR eller globale og kulturelle muligheder og udfordringer. Kompleksiteten er høj, og det bliver sværere og sværere at navigere i – men vigtigere end nogensinde at handle velbegrundet med de rette indsigter.

Vi tror på uendelige muligheder for den, som besidder den rigtige viden og indsigterne til at forme modebranchen og sin egen fremtid.

På Costume Business tager vi mode alvorligt.

Om Costume Business
Alt tekst
Foto: Sarah Stenfeldt